Življenje v kovčkih
CD, First Name Soundtracks / KUD France Prešeren, 2005
Uroš Smasek
(3271) Skorajda
samo pogojno oziroma zelo ohlapno je kot filmsko glasbo v klasičnem
smislu mogoče opredeliti pričujočo stvaritev mednarodno prodornega
vsestranskega domačega skladatelja in glasbenika Boruta Kržišnika, sicer
doslej avtorja skupno štirih samostojnih plošč ter glasbe za veliko
gledaliških in plesnih predstav pa umetniških videov in ne nazadnje
filmov.
Tokratna glasba z njegove četrte avtorske plošče je
namreč resda namenjena filmu oziroma je iz njega, vendar neznansko daleč
presega stereotipne predstave o filmski glasbi in njenih morebitnih
ustvarjalskih omejitvah. Sicer pa je bilo celo pričakovati, da bo
Kržišnik ustvaril nadvse nekonvencionalno glasbo za film, kar iz več
razlogov. Med njimi omenimo vsaj njegovo predhodno ploščo, od katere je
do tokratne moralo miniti žal kar približno sedem let, z navdušujočo,
inventivno simfonično stvaritvijo Magatrejske zgodbe (Stories from
Magatrea) v izvedbi pravzaprav virtualnega - digitalno razširjenega -
orkestra.
Poglavitni razlog za pričakovano nekonvencionalnost
tokratne glasbe pa je bil glavni filmski avtor, sicer vsestranski in
skrajno samosvoj britanski umetnik Peter Greenaway. Z njim je Kržišnik
začel sodelovati že pred dobrega pol desetletja, prav v prelomnem letu
2000, ko je septembra uglasbil njegovo svojstveno, nepozabno likovno
instalacijo Zemljevid v paradiž (Map to Paradise) v tako imenovanih
kazematah na Ljubljanskem gradu. Sodelovanje sta nadaljevala že leto
zatem v gledališču Schauspiel Frankfurt, v novembrski krstni uprizoritvi
predstave Zlato / 92 zlatih palic v razbitem avtu po Greenawayjevem
besedilu in v režiji Nizozemke Saskie Boddeke.
Za nekakšen
vrhunec njunega dosedanjega sodelovanja lahko označimo prav tokratno
glasbo za Greenawayjev film A Life in Suitcases, ki je dejansko strnjena
oziroma kinematografska različica njegove zelo obsežne, tudi
multimedijske trilogije Kovčki Tulsea Luperja (The Tulse Luper
Suitcase), sestavljene iz celovečercev The Moab Story in From Sark to
the Finish (oba letnik 2003) ter Vaux to the Sea (2004). Z
Greenawayjevim svojstvenim filmskim ustvarjanjem - zaznamovanim izrazito
slikarsko, arhitekturno in kaligrafsko ali deloma očitno celo še
matematično oziroma razpredelnično - deluje povsem v skladu seveda prav
tako svojstvena, iz izrazitih in silovitih instrumentalnih podrobnosti
sugestivno mozaično zložena Kržišnikova glasba.
Greenawayja so
najbrž prevzele že Kržišnikove predhodne Magatrejske zgodbe, saj sta iz
njih vzeti dve skladbi od skupno enajstih. Sicer glasbo zaznamujejo vse
pozitivne značilnosti, znane že iz Magatrejskih zgodb, ter nadgrajujejo
seveda tudi nove, s tem da se glasbena celota zdi še občutno celovitejša
ali, recimo, bolj orkestralna. Njena nadvse pomembna kakovost pa je
tudi, da ji je mogoče povsem celovito prisluhniti samostojno, ne da bi
bilo pogrešati film, kar je sicer pogosta pomanjkljivost (pre)mnogih
filmskih glasb. A saj je Kržišnik celo v intervjuju za Večer ob izidu
Magatrejskih zgodb poudaril, da zelo rad ustvarja samostojno glasbo, ki
jo je možno poslušati neodvisno. Tokrat mu je spet popolnoma uspelo.
|
|

|